zaterdag 19 oktober 2013

Borstkanker


Een van de grootste gevechten die vrouwen elke dag opnieuw voeren. Altijd die onzekerheid, de twijfel, de angst. Maar juist dat ontketend bij sommige vrouwen een enorm sterke kracht, de moed om er tegen te vechten. De strijd moet worden uitgevochten, zonder precies te weten wat de uitkomst gaat worden.


Ik heb het over borstkanker. Iedereen kent wel iemand met deze vorm van kanker, of heeft iemand in zijn/haar familie/vriendenkring die bekend is met deze ziekte.


Het is oktober, de maand van de borstkanker. In het derde jaar van mijn middelbare school heb ik voor een project mij hierin verdiept. Daarvoor heb ik veel informatie aangevraagd bij Kwf kankerbestrijding en een, na mijn mening, goede presentatie neergezet.
Dat laatste is natuurlijk belangrijk, maar wat nog belangrijker is dat ik op dat moment begreep dat borstkanker iets heel ergs is, maar dat er ook hoop is dat op een dag niemand meer hier aan dood hoeft te gaan.


Dat jaar ontstond een ook de hype in de winkels van roze sieraden kopen, onder de naam Pink Ribbon, waarbij een deel van de opbrengst naar het onderzoek gaat. Ik heb toen in de Hunkemoller een mobielhanger gekocht, waarvan ik het lintje omgetoverd heb in een kettinghanger. Sindsdien draag ik elk jaar in de maand oktober het roze lintje om mij nek.


Natuurlijk, ik weet dat een zo'n lintje niks bijdraagt aan het onderzoek naar kanker. Maar dat is ook niet wat ik nastreef.
Ik laat zien met dit lintje dat ik weet dat er elke dag vrouwen vechten tegen deze ziekte, en dat ik ze niet vergeten ben. Maar nog belangrijker is dat ik uitdraag de hoop te hebben dat er ooit een dag zal komen dat we niemand hier meer aan verliezen, en dat dit gevecht voor altijd wordt beslecht.



Kaarten over borstkanker, gratis in de Bibliotheek
Pink Ribbon Armband

Geen opmerkingen: