woensdag 31 juli 2013

Hongarije


'We hebben voor twee weken een huisje in Hongarije geboekt.' 'Hongarije? Dat is toch een land wat nog in de communistische tijd is blijven hangen, waar niks te beleven valt, altijd somber weer heeft en zelfs nog geen euro's gebruiken!'
Dat was mijn eerste reactie toen mijn ouders hadden geboekt. Gelukkig kan ik nu 3 van de 4 vooroordelen wegstrepen, alleen van die euro's is helaas maar al te waar. Wat een speelgoedgeld hebben die Hongaren toch.

Afgelopen zaterdag zijn we na een rit van 1330km weer veilig thuisgekomen. De dag erna heb ik gelijk al mijn foto's op de laptop gezet, benieuwd hoeveel ik had geschoten in twee weekjes tijd.
Eindscore: 1335 foto's.
Dat zijn veel plaatjes om uit te zoeken, inderdaad. Maar het is wel logisch, een hoofdstad is gewoon erg fotogeniek. En als je er dan drie achter elkaar bezoekt...dan gaat het snel. ^^

Ik heb Boedapest, Bratislava en Wenen mogen ontdekken. Ieder heeft haar eigen charme, haar eigen mooie en minder mooie kanten. En natuurlijk kom je ook dezelfde dingen tegen, het blijven tenslotte hoofdsteden. ;)

Doorkijkje naar het Parlement
Duidelijker kan niet ^^














Boedapest hebben we bekeken d.m.v. een hop-on hop-off bus. Dat is nog een luxe! Er zijn twee buslijnen en een boottocht, en je bepaald zelf waar je op en af stapt. De burchtheuvel is bijvoorbeeld het bezoeken waard, dus daar zijn we uitgestapt. Andere plekken zijn leuk om even gezien te hebben, maar daar hoef je niet een half uur te blijven hangen. Ik moet je alleen wel waarschuwen als je dit ook van plan bent! Bij de open touringbussen moet je alert blijven voor laaghangende takken, voor je het weet heb je er een in je gezicht...

Het bekendste bronzen beeld van Bratislava
Bij elke fontein: een standbeeld










Bratislava heeft een unieke stempel op zichzelf gedrukt. Overal in het oude centrum vindt je namelijk bronzen beelden die belangrijke momenten uit de geschiedenis verteld. Ontzettend leuk bedacht, eerlijk gezegd was ik meer bezig met de beelden dan het bekijken van de stad. Zou dat met opzet zijn gedaan?

Ritje met de koets? 55 euro voor 20 minuten...
Dit is de nationale bibliotheek...idioot chic toch?









Wenen dan, de stad van Sissi en Mozart. Wat zijn die Oostenrijkers toch gesteld op hun poespas. Ik moet toegeven, hun gebouwen zijn prachtig. Maar is het allemaal niet ietsje overdreven? En dan het winkelcentrum zelf...Armani, Chanel, Dior enz. Ik weet niet hoe het met jouw portemonnee is gesteld, maar ik kan dat niet betalen. Maar ik kan nu wel zeggen dat ik in Wenen ben geweest!


En dan Hongarije zelf. Ik moet mijn woorden over het weer compleet terugnemen. Ik snap niet waarom mensen die opzoek zijn naar de zon naar Frankrijk of Spanje gaan, overweeg Hongarije eens!
We hebben alleen maar mooi weer gehad, met temperaturen tussen de 28 en 38 graden. Ik ben dus even bruin als de vakantiegangers in 'zomerse' landen. ^^

Helaas zie je de stempel van het communisme nog met enige regelmatig terugkomen. Lege fabrieken en panden langs de weg, eerste levensbehoeftes zijn goedkoop, maar import is erg duur, de binnenwegen zijn zeer slecht onderhouden en niemand spreekt een woord over de grens.
Hierdoor werd ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik het toch wel erg goed heb in ons eigen kikkerlandje. Alleen de grote lappen natuur...die mis ik hier wel.
Natuurlijk wordt Hongarije steeds westerser. Ik hoop alleen dat ze niet alles van de communistische periode op gegeven moment compleet slopen, net zoals wat met alle Moskeeën is gebeurd nadat de Habsburgers Hongarije 'bevrijdde' van de Turken (ja, ik heb ook wat geschiedenis geleerd).
Uiteindelijk vormt het verleden ons tot wie we nu zijn.

Ik zeg je eerlijk, ik ben blij weer thuis te zijn. Maar wel met fijne nieuwe herinneringen en een hoop mooie foto's :)


Hongarije is een interessant land als je eens een keer ergens anders vakantie wilt houden. Wil je weten waar wij hebben geslapen? Ga dan naar de site van Landal, de appartementen op dit park zijn erg luxe in tegenstelling voor wat je ervoor betaald. ;)

Geen opmerkingen: